M’agradaria fer una
reflexió sobre les proves de velocitat lectora, ja que son moltes les escoles
que encara seguiexen fent aquestes proves i crec que es una errada, ja que es
valora l’agilitat dels infants en un
moment donant. A mes, baix el meu punt de vista, posem els infants en una
situació de compromís i on ells no es centren amb allò que ells estan fent, simplement
es posen una situació de conflicte, ja que es s’entén “ amenaçats” davant una
prova que es realitza en molt poc temps on no estan treballant en una tasca
realista del dia a dia. D’aquesta manera si en general tots els infants es s’entén
així, que penseu d’aquestes proves que es realitzen a infants amb necessitats especifiques
de suport educatiu?
Per que tot i es pensin que
son necessàries es poden cercar alternatives baix el meu punt de vista i
treballar amb ells fent un treball de observació i diari, sense necessitat, des
del meu punt de vista de posar-los en aquesta situació.
Per això vull compartir hem
vosaltres, una de les maneres de tractar aquestes proves en el meu centre. No
obstant això crec que es poden fer millores i treballar per aconseguir-ho, a
partir d'altres metodologies. Encara que penso que es una opció de com els
podríem entrenar per si han de dur-les a terme. Ja que els infants que
presenten mes dificultats a l’hora de llegir tinguin alguna discapacitat o no
les realitzen a casa, les practiquen i a més es diverteixen, ja que des del
centre es cerquen lectures que despertin un interès en el infants, a més sempre
i degut a la situació de l’aula solen treballar sobre l’educació en valors i a
més son avaluades llavors per la mestra tutora, que els hi deixa tornar a
llegir després de haver-les treballat tota la setmana i llavors els i posa un
ferratina de cares que sempre els utilitzem a l’aula com a reforç positiu i les
que fan que els infants s’esforcin molt per poder aconseguir-les i així s’aconsegueix
agilitzar la lectura i entrenar als infants sense posar-los en una situació de compromís,
ja que han tingut temps per practicar-les i tampoc se’ls posa com feien abans
amb un cronòmetre.
Velocitat
lectora meu temps
|
Velocitat
i comprensió lectora actual
|
Es
collia un text assignat i es designaven un nombre de paraules concretes (mes
o manco per el nivell de segon entre 46 i 56 paraules). Amb aquestes el que
es feina donar un minut de temps a l’infant amem quantes en podia fer i si
estava a un nivell o un altre. Assignant així una nota a cada infant.
Comparació
entre els infants i rivalitat per aconseguir ser millor que un altre encara
que des de l’escoli no es vulgui aconseguir aquest efecte. Sentiment de
ridícul d’aquells alumnes que mes els costa i que a l’hora per alguna qüestió
aquell dies estan mes nirviosos.
|
Les proves de velocitat lectora
que s’ha realitat son per ajudar a fomentar la lectura des de be petits amb
lectures entretingudes, treballar la comprensió i a l’hora la velocitat. Fent
que els infants facin repeticions d’allò que llegeixen. Per exemple es
comencen dilluns i es va afegint un tros cada dia fins el divendres. I
llavors tenen tot el cap de setmana per practicar ja que dilluns en un moment
se’ls hi farà llegir el tros de divendres que recull tot el text. Es firma
com un contracte amb els pares e infants on s’ha de signa cada dia i així es
sap si es fa o no.
D’aquesta manera els infants es motiven, comenten la lectura amb els
altres companys que també la realitzen, es preocupen fer un seguiment diari
fent-se responsable d’ells i dels seus pares. A més presenten molt d’interès
per demostrar que ho fan be, ja que han practicat i saben que els i serà mes
fàcil i no es posen nerviosos.
|
Així
podríem destacar molts mes aspectes positius per els nostres infants ja que
no es senten en una procés d’avaluació incòmode sinó que els hi agrada
demostrar allò que ha après i han fet.
A més
llavors com a reforç s’enduen una ferratina depenent de si esta molt be, si
esta be, ho si hem de fer una mica de feina.
Per
tant, els fa ser responsables del seu treball, constància i els ajuda a
millorar sense sentir-se davant una situació de conflicte.
|
Que penseu ?
Com ho tractaríeu?
Laly aquesta entrada m'ha semblat molt interessant, ja que, a mi personalment em pareix increible que a hores d'ara es realitzin encara les tradicionals proves de velocitat amb el cronòmetre, que és el que pasa a la meva escola. Avaluen la velocitat lectora en un moment determinat en que els infants estan en completa tensió i preocupadíssims per complir amb les paraules que els exigeixen amb un minut. Evidentment aquestes pràctiques ja no s'haurien de dur a terme dins les escoles, tot i el que em sembla més fort és que alguns inspectors facin obligatoria la recollida d'aquestes dades. Si em trobés en aquesta situació, jo com heu fet vosaltres optaria per una alternativa que facilitàs als infants la prova i l'enfocaria d'una manera més motivadora.
ResponderEliminarDes de la meva escola es fa així, ja que en el terme de Calvià es obligatori passar aquestes proves. Encara que no es molt freqüent que es venguin a fer els seguiments que s’estableixen. Però d’aquesta manera s’entrena als infants per millorar la seva lectura i comprensió no només, es treballa la velocitat sinó que ells mateixos a partir de la pràctica amb lectures entretingudes vagin recopilant informació, cercant respostes i no ho creuràs per hem els infants que s’han dut aquestes lectures a casa se’ls hi ha notat un canvi molt positiu. A més que estan molt motivats per fer-les i sempre els duen firmades i treballades, ja que els i agrada molt contar-te que han entès i llavors ells mateixos t’expliquen en que creuen que han millorat i que poden fer millor.
EliminarJo la veritat que he pogut comprovar que han funcionat i que a més del treball que ja es fa dins l’aula d’activitats de comprensió lectora això els a ajudat a millorar molt en tots els àmbits.
Hola!
ResponderEliminarJO ho veig molt interressant, però en aquests moments m'interessaria saber un seguit d'estratègies per tal d'augmentar la comprensió lectora i la velocitat lectora. No sabeu pas a on em puc adreçar?
Gràcies!
rosertarres@gmail.com