lunes, 7 de mayo de 2012

COM ES TRACTEN LES PROVES DE VELOCITAT LECTORA A LA VOSTRE ESCOLA ?



M’agradaria fer una reflexió sobre les proves de velocitat lectora, ja que son moltes les escoles que encara seguiexen fent aquestes proves i crec que es una errada, ja que es valora l’agilitat dels infants  en un moment donant. A mes, baix el meu punt de vista, posem els infants en una situació de compromís i on ells no es centren amb allò que ells estan fent, simplement es posen una situació de conflicte, ja que es s’entén “ amenaçats” davant una prova que es realitza en molt poc temps on no estan treballant en una tasca realista del dia a dia. D’aquesta manera si en general tots els infants es s’entén així, que penseu d’aquestes proves que es realitzen a infants amb necessitats especifiques de suport educatiu?

Per que tot i es pensin que son necessàries es poden cercar alternatives baix el meu punt de vista i treballar amb ells fent un treball de observació i diari, sense necessitat, des del meu punt de vista de posar-los en aquesta situació.

Per això vull compartir hem vosaltres, una de les maneres de tractar aquestes proves en el meu centre. No obstant això crec que es poden fer millores i treballar per aconseguir-ho, a partir d'altres metodologies. Encara que penso que es una opció de com els podríem entrenar per si han de dur-les a terme. Ja que els infants que presenten mes dificultats a l’hora de llegir tinguin alguna discapacitat o no les realitzen a casa, les practiquen i a més es diverteixen, ja que des del centre es cerquen lectures que despertin un interès en el infants, a més sempre i degut a la situació de l’aula solen treballar sobre l’educació en valors i a més son avaluades llavors per la mestra tutora, que els hi deixa tornar a llegir després de haver-les treballat tota la setmana i llavors els i posa un ferratina de cares que sempre els utilitzem a l’aula com a reforç positiu i les que fan que els infants s’esforcin molt per poder aconseguir-les i així s’aconsegueix agilitzar la lectura i entrenar als infants  sense posar-los en una situació de compromís, ja que han tingut temps per practicar-les i tampoc se’ls posa com feien abans amb un cronòmetre.



Velocitat lectora meu temps
Velocitat i comprensió lectora actual

Es collia un text assignat i es designaven un nombre de paraules concretes (mes o manco per el nivell de segon entre 46 i 56 paraules). Amb aquestes el que es feina donar un minut de temps a l’infant amem quantes en podia fer i si estava a un nivell o un altre. Assignant així una nota a cada infant.



          
Comparació entre els infants i rivalitat per aconseguir ser millor que un altre encara que des de l’escoli no es vulgui aconseguir aquest efecte. Sentiment de ridícul d’aquells alumnes que mes els costa i que a l’hora per alguna qüestió aquell dies estan mes nirviosos.

Les proves de velocitat lectora que s’ha realitat son per ajudar a fomentar la lectura des de be petits amb lectures entretingudes, treballar la comprensió i a l’hora la velocitat. Fent que els infants facin repeticions d’allò que llegeixen. Per exemple es comencen dilluns i es va afegint un tros cada dia fins el divendres. I llavors tenen tot el cap de setmana per practicar ja que dilluns en un moment se’ls hi farà llegir el tros de divendres que recull tot el text. Es firma com un contracte amb els pares e infants on s’ha de signa cada dia i així es sap si es fa o no.


                        
D’aquesta manera els infants es motiven, comenten la lectura amb els altres companys que també la realitzen, es preocupen fer un seguiment diari fent-se responsable d’ells i dels seus pares. A més presenten molt d’interès per demostrar que ho fan be, ja que han practicat i saben que els i serà mes fàcil i no es posen nerviosos. 

Així podríem destacar molts mes aspectes positius per els nostres infants ja que no es senten en una procés d’avaluació incòmode sinó que els hi agrada demostrar allò que ha après i han fet.
A més llavors com a reforç s’enduen una ferratina depenent de si esta molt be, si esta be, ho si hem de fer una mica de feina.
Per tant, els fa ser responsables del seu treball, constància i els ajuda a millorar sense sentir-se davant una situació de conflicte.



Que penseu ?
Com ho tractaríeu? 



3 comentarios:

  1. Laly aquesta entrada m'ha semblat molt interessant, ja que, a mi personalment em pareix increible que a hores d'ara es realitzin encara les tradicionals proves de velocitat amb el cronòmetre, que és el que pasa a la meva escola. Avaluen la velocitat lectora en un moment determinat en que els infants estan en completa tensió i preocupadíssims per complir amb les paraules que els exigeixen amb un minut. Evidentment aquestes pràctiques ja no s'haurien de dur a terme dins les escoles, tot i el que em sembla més fort és que alguns inspectors facin obligatoria la recollida d'aquestes dades. Si em trobés en aquesta situació, jo com heu fet vosaltres optaria per una alternativa que facilitàs als infants la prova i l'enfocaria d'una manera més motivadora.

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Des de la meva escola es fa així, ja que en el terme de Calvià es obligatori passar aquestes proves. Encara que no es molt freqüent que es venguin a fer els seguiments que s’estableixen. Però d’aquesta manera s’entrena als infants per millorar la seva lectura i comprensió no només, es treballa la velocitat sinó que ells mateixos a partir de la pràctica amb lectures entretingudes vagin recopilant informació, cercant respostes i no ho creuràs per hem els infants que s’han dut aquestes lectures a casa se’ls hi ha notat un canvi molt positiu. A més que estan molt motivats per fer-les i sempre els duen firmades i treballades, ja que els i agrada molt contar-te que han entès i llavors ells mateixos t’expliquen en que creuen que han millorat i que poden fer millor.
      Jo la veritat que he pogut comprovar que han funcionat i que a més del treball que ja es fa dins l’aula d’activitats de comprensió lectora això els a ajudat a millorar molt en tots els àmbits.

      Eliminar
  2. Hola!
    JO ho veig molt interressant, però en aquests moments m'interessaria saber un seguit d'estratègies per tal d'augmentar la comprensió lectora i la velocitat lectora. No sabeu pas a on em puc adreçar?
    Gràcies!
    rosertarres@gmail.com

    ResponderEliminar